Monday, 6 May 2013

Kathrin Passig, Dank E-Books lese ich mehr und kaufe weniger

E-Books haben ihr das eigene Leseverhalten transparent gemacht, schreibt Kathrin Passig. Das hat Folgen: Sie muss ihre Meinung über die Zukunft des Lesens revidieren.
Im Jahr 2009 las ich 30 Bücher, allesamt auf Papier. Die damals erhältlichen E-Reader wirkten so attraktiv wie Schwarzweißfernseher, und ich sehnte mich nicht nach einem weiteren herumzutragenden Gadget. Im Sommer 2010 stellte Amazon die Kindle-Software gratis auch für andere Geräte zur Verfügung, Anfang Oktober kaufte ich mein erstes E-Book. Im darauffolgenden Jahr las ich 40 Bücher, im Jahr 2012 waren es 74, 2013 werden es – extrapoliert aus der Lektüre der ersten vier Monate – etwas über 80 sein. Ich lese also derzeit etwa doppelt so viele Bücher wie vor dem Umstieg.

Monday, 18 March 2013

Grace Paley - Kurzgeschichten in neuer Übersetzung

Grace Paley
Die kleinen Widrigkeiten des Lebens

Storys
Aus dem Englischen neu übersetzt von Sigrid Ruschmeier

256 Seiten. Leinen. Lesebändchen.
€ 19,95   €[A] 20,60   SFR 28,50
ISBN: 978-3-89561-235-0

Sunday, 17 March 2013

Remixing Melville: Moby Dick Meets the Digital Generation

In a traditional English class, a teacher might assign Herman Melville’s famous novel Moby Dick in small chunks. Students might complete their reading (or not), discuss major themes and perhaps write an essay at the end of the unit. But if a student never gets past the first few pages, the rest of that unit is lost.
It’s become a common refrain that traditional education isn’t serving a generation of students whose lives outside of school are completely disconnected from what happens inside. But there are plenty of teachers working hard to make reading material relevant to students, including a team of researchers from University of Southern California Annenberg’s Innovation Lab that includes Henry Jenkins and Erin Reilly. They’ve created a model of what they call participatory learning that engages students with materials on a personal level, often by incorporating different types of media into the classroom and offering varying points of entry to a text. Most recently, the team has put together a teacher’s strategy guide, Reading in a Participatory Culture: Remixing Moby-Dick in the English, Classroom and an interactive digital book, Flows of Reading, to provide models of their approach.